Showcase Brandiacs:
Amsterdamse start-up drukt stempel op de Japanse 4mini custom scene.

Het klinkt nogal onaannemelijk; een ongrijpbare sub-cultuur uit Azie versus een Amsterdamse onderneming. Maar dat maakt dit verhaal natuurlijk zo interessant.

Wat is hier aan de hand? We beginnen in Japan, bekend om z’n sterkexpressieve subculturen. Land van Kawaii, Manga en Cosplay, maar ook al decennia lang een vrij extreme custom cultuur van auto’s en motorfietsen. Vrij extreem naar onze relatief veilige West-Europese opvattingen omtrent design, toewijding en investering. Dit verhaal gaat over een specifiek deel van deze custom wereld; de 4mini scene. Een subgroep gericht op kleine 4-takt monkey-bikes van het merk Honda, in Japan aangeduid als 4mini.

Deze kleine motorfietsjes zijn hanteerbaar, snel, technologisch hoogstaand en prachtig gemaakt. Plastic komt amper voor bij deze machines, zo goed als alles is vervaardigd uit metaal. Daarmee hebben ze alle potentie om, net als high-end mechanische horloges, begeerlijke objecten te zijn. Daarbij zijn ze erg toegankelijk om aan te sleutelen, en dus ook om te customisen. Al snel na de introductie eind jaren 60 kwamen er diverse bedrijfjes op de markt met ‘snelle’ en visueel prikkelende onderdelen. Japanners staan sowieso bekend om hun ondernemersgeest en ook individuen begonnen al snel ‘one-off’ onderdelen te maken.

Onze persoonlijke fascinatie voor de Japanse custom scene begon in de jaren 90 met de opkomst van het internet. Het was fantastisch om ineens een inkijkje te kunnen nemen in niche culturen die voorheen onderbelicht waren gebleven, maar welke nu op het wereld wijde web graag hun platform pakten. Na avonden lang struinen door onleesbare websites was de kogel door de kerk. Er moest een eigen project worden opgestart.

Ook omliggende Aziatische landen zoals Thailand en Taiwan hebben daarna deze trend opgepikt en hebben hier hun eigen draai aan gegeven. Hoe kan het dat een Amsterdamse start-up ineens in Azie opduikt en binnen zo’n sterk cultureel domein toonaangevend wordt? Zie hier onze ultieme branding showcase waarin we onszelf gepusht hebben het onmogelijke te doen.

Ook zin kennis te maken?

NU AL LEUK!

We zijn enorm nieuwsgierig naar jouw wensen, doelen en verhalen over jouw onderneming. Moet je zichtbaarheid vlotgetrokken worden? …en heb je concrete ideeën die je graag door ons laat uitwerken? Of heb je juist geen idee waar je moet beginnen? Laat van je horen! Wij zullen ervoor zorgen dat jij scoort!